Samochody dostawcze. Renault Trafic furgon 1.9D, 2.0D (od 2001 r.)
            
				Pokazany w 2001 r. dostawczak Renault swą nazwą nawiązywał do jednego z najstarszych samochodów tego typu na rynku (Trafic pojawił się już w 1980 r.), jednak zdecydowanie przewyższa go jakością wykonania i niezawodnością. Plusy samochodu dostawczego rodem z Renault to funkcjonalne wnętrze, dobrze wyciszone silniki, zwrotność, dobra widoczność i interesująca stylistyka z zewnątrz i w środku.
Minusy Traffica to z kolei: mało trwałe elementy zawieszenia, kiepskiej jakości detale (zamki, zawiasy drzwi), szwankujący hamulec ręczny i hałasujące plastiki.
Plany producenta nie do końca się powiodły. Auto co prawda wygląda lepiej niż poprzednik, psuje się od niego znacznie rzadziej, a mimo to jest krytykowany przez użytkowników. Zaczyna się od utyskiwania na zbyt miękką blachę użytą do budowy nadwozia, kończy na usterkowej przekładni czy tandetnych materiałach wykończeniowych w kabinie. - Karoseria nie rdzewieje, ale jest pognieciona jak źle wyprasowana koszula - usłyszeliśmy od pana Andrzeja Komorowskiego, użytkującego Trafica od sześciu lat. - Nie musiałem go wprawdzie holować, nie utknąłem na drodze, ale zdarzyło mi się podróżować, korzystając tylko z połowy biegów - żalił się nasz rozmówca. Inni użytkownicy listę mankamentów rozpoczynali od szybko zużywających się amortyzatorów, wahaczy - generalnie elementów przedniego zawieszenia. Dochodzą do tego usterki hamulca ręcznego i zamków drzwi.
Furgon ma dwie podstawowe wersje, o dwóch rozstawach osi. Pierwsza, krótka (rozstaw 3.100 mm) ma długość całkowitą 4.782 mm, ładownię o długości wewnętrznej 2.415 mm i kubaturze 5 m sześc. Kubatura wersji dłuższej, na rozstawie osi 3.500 mm (dane w tabeli), wynosi 5,9 m. Sporadycznie na rynku pojawiają się samochody w wariantach podwyższonych (H2, 2.465 mm), oferowanych od 2003 r., w których przestrzeń ładunkowa wynosi odpowiednio
7 i 8,3 m sześc. Chwalone jest rozwiązanie części towarowej, z niskim progiem załadunkowym. Szerokość wewnętrzna pomiędzy nadkolami wynosi 1.268 mm.
Silniki furgonów to głównie jednostka 1.9 dCi zastąpiona motorem 2.0 o podobnej konstrukcji. W pierwszym przypadku moc wynosi 82 i 100 KM, w drugim 90 i 115 KM. Użytkownicy chwalą małe spalanie obu jednostek, podkreślając jednak, że warunkiem jest stosowanie niezłej jakości paliwa. Silniki są skutecznie wyciszone. Posiadacze Trafica chwalą zwrotność auta, należytą widoczność, a krytykują hałasujące podczas jazdy plastiki. Pozytywne opinie zbiera układ grzewczy i wentylacyjny.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania
- O ten wóz trzeba dbać. Nie radzę oszczędzać na przeglądach, wymianie filtrów, oleju, kontroli układu chłodzenia. Zalecam cyklicznie konserwować zamki i uszczelki drzwi tylnych do ładowni, a także bocznych. Inaczej może być kłopot z ich otwieraniem. Fabryczne elementy układu jezdnego (tuleje stabilizatorów, amortyzatory) nie były dobrej jakości, w wielu autach już je wymieniono.
Plusy
Funkcjonalne wnętrze.
Dobrze wyciszone silniki.
Zwrotność. Dobra widoczność.
Interesująca stylistyka z zewnątrz i w środku.
Minusy
Mało trwałe elementy zawieszenia.
Kiepskiej jakości detale (zamki, zawiasy drzwi).
Szwankujący hamulec ręczny.
Hałasujące plastiki.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 2.965 kg | 2.800 kg | 
    
      | Ładowność | 1.290 kg | 1.160 kg | 
    
      | Długość | 5.182 mm | 4.834 mm | 
    
      | Szerokość | 1.904 mm | 1.974 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 1.915 mm | 1.982 mm | 
    
      | Silnik/pojemność skokowa | wysokoprężny, wtrysk bezpośredni, 1.870 ccm | wysokoprężny,wtrysk bezpośredni,1.998 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 100 KM | 100 KM | 
    
      | przy obr/min | 3.500 | 4.400 | 
    
      | Maksymalny mom. obr. | 240 Nm | 230 Nm | 
    
      | przy obr/min | 2.000 | 2.000 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 145 km/h | 140 km/h | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
      | długość | 2.800 mm | 2.582 mm | 
    
      | szerokość | 1.690 mm | 1.762 mm | 
    
      | wysokość | 1.378 mm | 1.420 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.290 zł | 1.340 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 1.320 zł | 1.250 zł | 
    
      | Reflektor | 450 zł | 390 zł | 
    
      | Tarcza hamulcowa | 320 zł | 350 zł | 
    
      | Filtr oleju | 30 zł | 30 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 50 zł | 50 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 150 zł | 180 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 200 zł | 200 zł | 
    
      | Lampa tylna | 110 zł | 90 zł | 
    
      | Chłodnica | 250 zł | 250 zł | 
  
  
    
    
    
      | 2002 | 1.9 dCi / 214 - 27,5 tys. zł | 2.0 DCi / 179 - 31,0 tys. zł | 
    
      | 2003 | 1.9 dCi / 189 - 30,0 tys. zł | 2.0 DCi / 210 - 35,0 tys. zł | 
    
      | 2004 | 1.9 dCi / 118 - 33,0 tys. zł | 2.4 DCi / 170 - 39,0 tys. zł | 
    
      | 2005 | 1.9 dCi / 137 - 35,0 tys. zł | 2.0 DCi / 153 - 41,5 tys. zł | 
    
      | 2006 | 2.0 dCi / 90 - 44,0 tys. zł | 2.0 DCi / 101 - 47,8 tys. zł | 
    
      | 2007 | 2.0 dCi / 63 - 50,0 tys. zł | 2.0 DCi / 82 - 53,9 tys. zł |