Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Iveco Daily 49.10, 49.12 - dostawczak wielkoformatowy

Samochody dostawcze - Iveco Daily 49.10, 49.12 skrzynia (1990-1999)
03.07.2009 00:00:00
Iveco Daily serii 49 (49.10 i 49.12) należy do największych wersji tego modelu. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 5 t, co czyni z popularnego dostawczaka niewielką ciężarówkę. Plusy Iveco to przede wszystkim znikoma awaryjność silników, funkcjonalne wnętrze i duży wybór wersji gabarytowych. Do mankamentów samochodów dostawczych rodem z Iveco trzeba zaliczyć: niską trwałość fabrycznych elementów zawieszenia, kiepskie wyciszenie silników oraz mało wydajną wentylację.
Jedyną istotną różnicą pomiędzy Daily 49.10 a 49.12 jest moc zastosowanej jednostki napędowej. W pierwszym wypadku 2,8-litrowy motor uzyskuje maksymalnie 103 KM, w drugim 122 KM. Silnik w mocniejszym wariancie jest oceniany wysoko, zarówno jeśli chodzi o kulturę pracy, jak i elastyczność, w pierwszym nie ma zastrzeżeń co do kultury pracy czy usterkowości, gorzej jednak z mocą. - Przy pełnym załadunku auto rusza się jak muł - powiedział nam pan Sebastian Jodłowski, użytkownik Daily od prawie pięciu lat. Jednostka napędowa pozostaje jednak w sumie najjaśniejszym "punktem programu" 5-tonowego Daily.
Plusy dominują jeszcze tylko w ocenie zagospodarowania przestrzeni w kabinie, pozostałe elementy oceniane są już gorzej. Dotyczy to np. mało precyzyjnej skrzyni biegów czy usterkowego układu jezdnego (łożyska, stabilizatory), choć z drugiej strony użytkownicy podkreślają, że Daily 49 dobrze znosi przeładowanie. Sporo do życzenia pozostawia wyciszenie silnika, użytkownicy mają zastrzeżenia do systemu wentylacji i ogrzewania kabiny, jak również do niskiej jakości materiałów w kabinie. Sporo uwag usłyszeliśmy na temat układu hamulcowego, a konkretnie jego małej wydajności i niskiej trwałości elementów.
Skrzyniowe Daily w wersji 5-tonowej (zarówno 49.10, jak i 49.12) występuje w czterech wariantach rozstawu osi: 3.300, 3.600, 3.950 i 4.180 mm. Uwagę zwraca szczególnie ostatnia z wymienionych wersji, niewystępująca w Daily o mniejszej dopuszczalnej masie całkowitej (30.8, 35.8, 35.10, 35.12). Mnogość wersji to niewątpliwy walor, można wybrać np. skrzyniowca o długości całkowitej wynoszącej 5.775 mm, 6.555 mm, 6.955 mm, aż do 7.270 mm, a dopuszczalna ładowność w maksymalnym wariancie (49.10 z rozstawem osi 3.300 mm) wynosi 3.120 kg. Powszechnym zarzutem dotyczącym aut spotykanych na rynku wtórnym jest dość marny stan karoserii. Zdarzają się egzemplarze ze sporymi ubytkami w blasze. W kiepskim stanie znajdują się też skrzynie, widać, że niektóre zabudowy wykonywano byle jak, z materiałów niekoniecznie najwyższej jakości.
Plusy
Znikoma awaryjność silników. Funkcjonalne wnętrze. Duży wybór wersji gabarytowych.
Minusy
Niska trwałość fabrycznych elementów zawieszenia. Kiepskie wyciszenie silników. Mało wydajna wentylacja.
ekspert: Józef Tworzydło - mechanik z Poznania:
- Zwracam uwagę np. na odpowiedni dobór ogumienia, bo w autach o tak dużej ładowności ma to szczególny wpływ na ekonomię i zużycie układu jezdnego. W Daily 49 optymalne są opony 195/75 na 16-calowych kołach. Kupując używane Iveco, warto przyjrzeć się stanowi silnika. To trwała konstrukcja, ale lubiąca, gdy się o nią dba: systematyczna wymiana płynów eksploatacyjnych, dobre paliwo...
Fabryczne dane techniczne
Iveco Daily 49.10 skrzynia 2.8 D Volkswagen LT 46 skrzynia 2.8 D
Dopuszczalna masa całkowita 5.000 kg 4.600 kg
Ładowność 3.120 kg 2.620 kg
Długość 5.775 mm 5.625 mm
Szerokość 2.000 mm 1.993 mm
Wysokość (bez ładunku, z plandeką) 2.135 mm 2.390 mm
Silnik / pojemność skokowa turbodiesel / 2.798 ccm turbodiesel / 2.798 ccm
Moc maksymalna 122 KM 125 KM
przy obr/min 3.700 3.700
Maksymalny mom. obr. 285 Nm 280 Nm
przy obr/min 1.900-2.300 2.000-2.300
Prędkość maksymalna 132 km/h 135 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego (skrzynia z plandeką)
Długość 3.650 mm 3.460 mm
Szerokość 1.955 mm 1.920 mm
Wysokość 1.470 mm 1.645 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Iveco Daily 49 skrzynia Volkswagen LT 46 skrzynia
Chłodnica 1.365 zł 1.470 zł
Sprzęgło 1.280 zł 1.220 zł
Reflektor 465 zł 370 zł
Tarcza hamulcowa 480 zł 295 zł
Filtr oleju 40 zł 50 zł
Filtr powietrza 60 zł 70 zł
Ceny części używanych - giełda w Przeźmierowie
Iveco Daily 49 skrzynia Volkswagen LT 46 skrzynia
Reflektor 165 zł 160 zł
Zderzak przedni 200 zł 160 zł
Lampa tylna 110 zł 90 zł
Chłodnica 270 zł 200 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (kwiecień, maj 2009 r.)
Rocznik Iveco Daily 49 skrzynia Volkswagen LT 46 skrzynia
przebieg (tys. km) - cena brutto przebieg (tys. km) - cena brutto
1994 300 - 14,0 tys. zł -
1996 452 - 16,7 tys. zł 347 - 23,0 tys. zł
1997 175 - 23,0 tys. zł 310 - 27,8 tys. zł
1998 260 - 26,0 tys. zł 298 - 29,2 tys. zł
1998 229 - 27,5 tys. zł 317 - 30,0 tys. zł
1999 167 - 30.0 tys. zł 267 - 33,9 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.