Ciągniki siodłowe. Nowy silnik i zmodernizowane kabiny Volvo FM
            
				Volvo wprowadziło do oferty całkowicie nowy silnik, o pojemności 11 litrów, przeznaczony do ciągników siodłowych FM. Dzięki dużej ładowności i małej masie własnej pojazdy te szczególnie są polecane do transportu materiałów ciekłych i sypkich luzem. Według producenta jest to też atrakcyjne rozwiązanie dla transportu regionalnego. Nowe silniki współpracują z zautomatyzowaną skrzynią biegów I-Shift, ze zmianą zakresów i półbiegami. Przekładnia może być fabrycznie wyposażona w chłodnicę oleju, przystawkę odbioru mocy, kompaktowy zwalniacz i pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego. Wspólny układ z tym tandemem tworzy tylna oś z pojedynczą przekładnią główną.
Volvo FM z 11-litrowym silnikiem jest dostępne jako ciągnik siodłowy 4x2 lub 6x2 o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów do 40 ton i jest przystosowane do przewozu materiałów niebezpiecznych.
Dwa poziomy mocy
Nowa, rzędowa, sześciocylindrowa, 11-litrowa jednostka napędowa, oznaczana jako D11B, jest o około 140 kg lżejsza od silnika D13, dzięki czemu wzrasta ładowność pojazdu, a ponadto charakteryzuje się dużą mocą i – jak twierdzi producent – niskim zużyciem paliwa. Wyposażona jest w turbosprężarkę, układ chłodzenia powietrza doładowującego (intercooler) i elektronicznie sterowane pompowtryskiwacze najnowszej generacji.
W efekcie zastosowania technologii selektywnej redukcji katalitycznej SCR silnik D11 spełnia zarówno normę emisji spalin Euro 4, jak i normę Euro 5, która wejdzie w życie w październiku bieżącego roku. Silnik dostępny jest w dwóch wariantach: o mocy 390 i 430 KM oraz momencie obrotowym odpowiednio 1.880 i 2.100 Nm. Charakterystyka momentu obrotowego ma płaski przebieg, a maksimum mocy i momentu obrotowego występują przy zbliżonej prędkości obrotowej. W zakresie ekonomicznym, od 1.050 do 1.500 obr./min, dostępne jest 95 proc. maksymalnego momentu obrotowego.
Nowy silnik współpracuje z zautomatyzowaną skrzynią biegów I-Shift, ze zmianą zakresów i półbiegami. Przekładnia może być fabrycznie wyposażona w chłodnicę oleju, przystawkę odbioru mocy, kompaktowy zwalniacz i pompę awaryjnego wspomagania układu kierowniczego. Wspólny układ z tym tandemem tworzy tylna oś z pojedynczą przekładnią główną.
Zmodernizowane kabiny
11-litrowe Volvo FM ma wszystkie cechy innych modeli z typoszeregu FM. Z zewnątrz kabinę wyróżniają nowe reflektory, nowa osłona przeciwsłoneczna i nowy znak Globetrotter. Nisko położone dolne stopnie wejściowe mają zwiększyć wygodę kierowców, którzy wielokrotnie w ciągu dnia muszą wsiadać i wysiadać z kabiny.
Wnętrze kabiny poddano daleko idącym zmianom, mającym na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa jazdy i poprawę funkcjonalności. Volvo FM jest dostępne również z nową kabiną Globetrotter LXL. Kabina ta jest jeszcze bardziej przestronna i komfortowa. Oferuje dodatkowe 150 mm miejsca nad głową w porównaniu do kabiny Globetrotter.
Aby ułatwić poruszanie się w kabinie w pozycji wyprostowanej, przeprojektowano schowki nad przednią szybą. Z tego samego powodu dźwignie wybieraków skrzyń biegów I-Shift i Powertronic zostały nieco odsunięte od fotela kierowcy. Zaprojektowano też nową leżankę z regulowanym podgłówkiem.
Schowki pod leżanką są łatwiej dostępne i mają większą pojemność. Dalsze zwiększenie ilości miejsca dostępnego w schowkach uzyskano poprzez zmianę kształtu deski rozdzielczej. Do nowych elementów kabiny należą również obracany fotel pasażera Relax oraz zestaw do montażu telewizora z płaskim ekranem.
W wyniku zastosowania rozbudowanego układu sterowania oświetleniem, obejmującego m.in. ściemniacz, istnieje możliwość wyboru strefy i natężenia światła, zapewniających wygodną pracę, czytanie dokumentów lub wypoczynek przy stłumionym świetle.
  
    
    
    
      | Liczba cylindrów | 6 | 6 | 
    
      | Pojemność skokowa | 10,8 l | 10,8 l | 
    
      | Moc maksymalna | 390 KM | 430 KM | 
    
      | przy obr/min | 1.800-1.900 | 1.800-1.900 | 
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 1.880 Nm | 2.100 Nm | 
    
      | przy obr/min | 1.000-1.400 | 1.100-1.300 | 
    
      | Moc hamulca wydechowego | 160 kW | 160 kW | 
    
      | przy obr/min | 2.400 | 2.400 | 
    
      | Moc hamulca silnikowego VEB (opcja) | 290 kW | 290 kW | 
    
      | przy obr/min | 2.400 | 2.400 | 
    
      | Wymiana oleju | co 100 tys. km lub raz w roku | co 100 tys. km lub raz w roku |