Samochody ciężarowe. Mocna złotówka, a "używki"
            
				Mocny złoty przekładający się na najniższy od wielu miesięcy kurs euro wpłynął na spadek cen używanych samochodów ciężarowych na polskim rynku. Przewoźnicy nie kupują już jednak tak chętnie jak w ubiegłym roku, bo w transporcie międzynarodowym zarabiają mniej. W efekcie import używanej ciężarówki z Zachodu jest tańszy. W przypadku najczęściej przywożonych z Zachodu trzy-, czteroletnich samochodów (wśród nich dominują dwuosiowe ciągniki siodłowe o wartości około 200 tys. zł) może to oznaczać nawet 10-12 tys. zł oszczędności.
W ciągu kilku ostatnich miesięcy kurs euro spadł z dość stabilnego poziomu ok. 3,80 zł do najniższego od dawna ok. 3,52 zł.
W Polsce taniej
W efekcie import używanej ciężarówki z Zachodu jest tańszy. W przypadku najczęściej przywożonych z Zachodu trzy-, czteroletnich samochodów (wśród nich dominują dwuosiowe ciągniki siodłowe o wartości około 200 tys. zł) może to oznaczać nawet 10-12 tys. zł oszczędności. Mniej więcej o tyle spadły ceny najpopularniejszych na rynku wtórnym w Polsce pojazdów ciężarowych. Jak twierdzą eksperci, za trzy do sześciu miesięcy ceny spadną jeszcze bardziej. - Kiedy polscy importerzy pozbędą się z placów samochodów przywiezionych przed kilkoma miesiącami, kupionych jeszcze przy wyższym kursie euro i przywiozą kolejne pojazdy - mówi Marcin Kardas z firmy EurotaxGlass's Polska, zajmującej się analizowaniem rynku samochodów używanych. - Może to jednak potrwać nawet kilka miesięcy, bo w ciągu ostatniego półrocza sytuacja na rynku zmieniła się diametralnie. W ubiegłym roku popyt był tak wielki, że importerzy zaczęli przywozić coraz droższe, lepiej wyposażone i utrzymane pojazdy.
Dlaczego sprzedaż trucków spadła?
Mimo spadku cen samochodów używanych ich sprzedaż spadła.
- Teraz, po spadku kursu euro przewoźnicy zarabiają mniej, więc kupują mniej pojazdów i większe znaczenie zaczyna odgrywać cena - wyjaśnia M. Kardas.
Rentowność polskich firm przewozowych specjalizujących się w transporcie międzynarodowym spadła według przewoźników o 20-30 proc. W związku z tym wielu przedsiębiorców wstrzymuje się z odmładzaniem i rozbudową swoich flot.
  
    
    
    
      | DAF XF95.380 Euro 3 | 203,3 | 189 | 
    
      | Iveco Stralis AS 190/440S40 Euro 3 | 158,8 | 144,6 | 
    
      | MAN TGA 18.390 Euro 3 | 206,5 | 192 | 
    
      | Mercedes Axor 1835 Euro 3 | 162,3 | 146,8 | 
    
      | Mercedes Actros 1841 Euro 3 | 205,2 | 183,1 | 
    
      | Renault Magnum 400 E-Tech Euro 3 | 181 | 167,7 | 
    
      | Renault Premium Route 370 Euro 3 | 146,8 | 135,6 | 
    
      | Scania 114 380L Euro 3 | 201,7 | 187,2 | 
    
      | Volvo FH12 380 Euro 3 | 222,2 | 203,3 | 
    
      | źródło: EurotaxGlass's Polska |