Testy ciężarówki Ford Trucks, wyposażonej w technologię autonomicznej jazdy, zakończyły się sukcesem Fot. Ford Trucks
Ford Otosan przeprowadził na zamkniętej autostradzie Northern Ring i moście Yavuz Sultan Selim (Turcja) testy ciężarówki Ford Trucks wyposażonej w technologię autonomicznej jazdy Level-4 Highway Pilot. W testach wzięli udział m.in. turecki minister transportu i infrastruktury, Abdulkadir Uraloğlu oraz przedstawiciele ICA i Ford Trucks.
Jak zapewnia firma, innowacyjny pojazd umożliwia autonomiczne operacje transportowe między centrami logistycznymi, poprawiając bezpieczeństwo, wydajność i zrównoważony rozwój w transporcie.
– Pojazdy elektryczne i autonomiczne stały się już integralną częścią naszej rzeczywistości – powiedział minister Abdulkadir Uraloğlu po przeprowadzonych testach. – Mając to na uwadze, priorytetem naszych inwestycji są mobilność, cyfryzacja oraz ekologiczna odpowiedzialność. W ramach powyższych inicjatyw rozwijamy inteligentne systemy transportowe, aby skrócić czas podróży, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach oraz pobudzić gospodarkę. Dzięki zwiększeniu efektywności energetycznej optymalnie wykorzystujemy przepustowość dróg we wszystkich rodzajach transportu. Testy na autostradzie są kamieniem milowym w rozwoju autonomicznego transportu. Wierzę, że projekt firmy Ford Trucks, pierwszy tego rodzaju w naszym kraju, przyczyni się do dalszego rozwoju pojazdów autonomicznych. Chciałbym podziękować ICA, operatorowi mostu Yavuz Sultan Selim oraz autostrady Northern Ring, za umożliwienie przeprowadzenia testów. Mam nadzieję, że zdobyta wiedza i doświadczenie przyniosą korzyści wszystkim interesariuszom projektu.
– Ford Otosan z dumą wprowadza innowacje w sektorze ciężkich pojazdów użytkowych, a testy zaawansowanej technologii po raz kolejny pokazują, jak znaczące sukcesy inżynieryjne i technologiczne może zrealizować Turcja – dodał Emrah Duman, wiceprezes Ford Trucks. – Technologia Level-4 Highway Pilot, nad którą pracowaliśmy przez blisko cztery lata, to jeden z kluczowych projektów wspierających nasze dążenia do transformacji transportu. Dzięki niej dokonaliśmy istotnego postępu w transporcie na autostradach, a naszym celem jest umożliwienie realizacji całkowicie autonomicznej operacji transportowych przez nasze pojazdy ciężarowe.
W testach wziął udział m.in. turecki minister transportu i infrastruktury, Abdulkadir Uraloğlu Fot. Ford Trucks
Level-4 Highway Pilot
Opracowany z myślą o transporcie autostradowym, Level-4 Highway Pilot z powodzeniem realizuje kluczowe manewry podczas jazdy, takie jak utrzymywanie pasa ruchu, dostosowywanie prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu, monitorowanie bocznych pasów, zmianę pasa w przypadku potrzeby oraz powrót na pierwotny pas, a także manewry typu stop-and-go. System wykrywa otoczenie za pomocą zaawansowanych czujników zainstalowanych w ciągniku, planuje swoje ruchy i wykonuje manewry na wcześniej zdefiniowanej trasie. Technologia ta wykorzystuje oprogramowanie odpowiedzialne za wykrywanie, lokalizację, modelowanie środowiska, podejmowanie decyzji, planowanie jazdy oraz sterowanie pojazdem.
Ta nowoczesna technologia oferuje liczne korzyści w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Zwiększa efektywność, wydłużając dzienny czas użytkowania pojazdów, jednocześnie obniżając koszty, co odpowiada na rosnący popyt w sektorze logistyki. Dąży również do zmniejszenia liczby wypadków wynikających z błędów ludzkich oraz ograniczenia zużycia paliwa, dzięki zoptymalizowanym operacjom nawet o 10%. Ford Trucks zamierza również przy pomocy tej technologii rozwiązać problem niedoboru kierowców ciężkich pojazdów użytkowych, co pozytywnie wpłynie na dostawy logistyczne.
Emrah Duman, wiceprezes Ford Trucks: – Technologia Level-4 Highway Pilot to jeden z kluczowych projektów wspierających nasze dążenia do transformacji transportu Fot. Ford Trucks
Nowe scenariusze testowania pojazdów autonomicznych
W wyniku strategii marki, dążącej do rozwinięcia „Generacji F”, Ford Trucks rozpoczął transformację, wykorzystując bezemisyjne, połączone i autonomiczne technologie. W ramach tej wizji firma pracuje nad projektem Level 4 Highway Pilot od 2020 roku, mając na celu wdrożenie technologii autonomicznej jazdy w ciężkim transporcie komercyjnym.
Inżynierowie Ford Otosan zintegrowali opracowane przez siebie algorytmy sztucznej inteligencji oraz robotyki w kompleksową architekturę oprogramowania, kończąc niezbędne weryfikacje i testy w symulowanym środowisku oraz na pojazdach poruszających się na zamkniętej dla ruchu autostradzie. W tym zakresie wykorzystano również technologię, którą ICA, operator mostu Yavuz Sultan Selim i autostrady Northern Ring, nazwał Inteligentnymi Systemami Transportowymi (ITS). Ford Trucks Level-4 Highway Pilot pomyślnie ukończył wszystkie testy w obszarze zamkniętym dla ruchu dzięki ITS, który został opracowany w celu skrócenia czasu podróży, zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, maksymalnego wykorzystania obecnej przepustowości dróg i zwiększenia mobilności, a także obejmuje wszechstronną wymianę danych między użytkownikiem-pojazdem-infrastrukturą-centrum a monitorowaniem, pomiarami, analizą i kontrolą. W wyniku prac rozwojowych i weryfikacyjnych, Ford Trucks opracował technologię pojazdu, która będzie obsługiwać 90% codziennej jazdy kierowcy ciężarówki i może zapewnić jazdę autonomiczną bez potrzeby wsparcia kierowcy w normalnych warunkach.
W następnej fazie Ford Trucks Level-4 Highway Pilot rozpocznie pierwsze jazdy testowe na autostradach publicznych wraz z kierowcą bezpieczeństwa. Jazdy testowe pomogą wykryć i przeanalizować różne scenariusze, jednocześnie mając na celu opracowanie nowych zestawów zachowań na każdym etapie drogi, m.in. zbliżania się do pasa bezpieczeństwa, jazdę w nocy, dostosowywanie się do złych warunków pogodowych i manewry awaryjne. (red)