Wiadomości z rynku

środa
25 grudnia 2024

Większe wpływy z opłat drogowych

viaTOLL podsumowuje rok 2015
4 marca 2016
251 kilometrów rozszerzenia, 86 tysięcy nowych rejestracji pojazdów, ponad 1,55 mld zł przekazanych do Krajowego Funduszu Drogowego oraz zmiany prawne i ułatwienia dla branży transportowej – to bilans działalności systemu viaTOLL w 2015 roku.
Ubiegły rok obfitował w wydarzenia mające duży wpływ zarówno na kierowców, jak i całą branżę transportową. Pierwszym z nich była styczniowa nowela Ustawy o drogach publicznych, która m.in. przeniosła odpowiedzialność administracyjną za większość naruszeń obowiązku uiszczania opłaty z kierowcy na właściciela pojazdu, obniżyła taryfikator kar oraz wprowadziła zasadę jednej kary w ciągu doby.

Nowości w systemie

W 2015 roku operator systemu wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przygotował szereg usprawnień dla użytkowników. W ciągu roku uruchomiono trzy narzędzia: e-Notę, powiadomienie SMS oraz aplikację mobilną.
Pierwsze z nich to bezpośredni, elektroniczny dostęp do not obciążeniowych, które są dokumentami księgowymi przesyłanymi co miesiąc użytkownikom. Dostęp do serwisu jest możliwy on-line, 24h na dobę i eliminuje potrzebę wysyłki pocztą. Obecnie z tego rozwiązania korzysta ponad 14 000 użytkowników.
Powiadomienie SMS to usługa dla rozliczających się za pomocą konta przedpłaconego. Gwarantuje natychmiastowy dostęp do informacji o stanie salda za pomocą wiadomości tekstowej. Od momentu uruchomienia do końca 2015 roku SMSem wysłano ponad 200 tys. zapytań o saldo.
Ostatnia innowacja w systemie to aplikacja mobilna viaTOLL. Do tej pory, poprzez platformy Google Play oraz Apple iStore, oprogramowanie ściągnięto ponad 10 tys. razy. Operator systemu do końca 2015 roku zarejestrował około 25 tys. sesji z wykorzystaniem tego narzędzia. Aplikacja mobilna powstała w oparciu o standardy bankowe, gwarantując bezpieczeństwo ochrony danych i transakcji. Dzięki niej użytkownik może m.in. sprawdzać saldo i na bieżąco doładowywać konto za pomocą karty płatniczej lub flotowej, a także ma stały dostęp do ogólnych informacji o umowie oraz interaktywnej mapy miejsc obsługi klienta.

Rosnące wpływy

W 2015 roku wpływy do systemu osiągnęły 1,55 mld zł, co stanowi 9,3% wzrost rok do roku i jest najlepszym wynikiem w dotychczasowej historii systemu. Podobnie jak w 2014 r., w ubiegłym roku odnotowano stabilny wzrost przychodów wynikający ze zwiększającego się wolumenu przewozów oraz dalszego rozszerzania sieci dróg płatnych (o 251 km w czerwcu 2015 r.).
Od momentu uruchomienia w dniu 1 lipca 2011 r. do końca grudnia ubiegłego roku system viaTOLL zarobił już ponad 5,49 mld zł. W tej kwocie zawarte są przychody zarówno z systemu elektronicznego, jak i poboru manualnego na A2 i A4. Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w budowę nowej oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.
W minionym roku najwyższe przychody w ramach systemu viaTOLL wygenerowała autostrada A4 (399,45 mln zł), a w następnej kolejności – droga ekspresowa S8 (208,86 mln zł) oraz autostrada A2 (156,59 mln zł).

Struktura użytkowników i sposobów płatności

Obecnie w systemie zarejestrowanych jest 523 tys. umów (wzrost rok do roku o 10,2%) i nieco ponad 929 tys. pojazdów. Największą grupę zarejestrowanych przewoźników stanowią Polacy (61,3%), ale ich odsetek spadł w porównaniu do poprzedniego roku o 1,7 p. p. Statystyki użytkowników nie wykazują żadnych poważniejszych zmian i na kolejnych miejscach ponownie plasują się: Niemcy (5,6%), Litwini (3,5%), Czesi (2,9%), Ukraińcy (2,8%), Rosjanie (2,7%), Rumuni (2,2%), Węgrzy (1,9%), Słowacy (1,8%) oraz Białorusini (1,6%).
Inaczej niż w przypadku systemów działających w innych europejskich krajach, w systemie viaTOLL cały czas przybywa pojazdów, których właściciele rozliczają się na podstawie przedpłaty (pre-pay) – ich odsetek wynosi obecnie 82,3%. Zaledwie 17,7% taboru prowadzi spedycję na podstawie umów z odroczonym terminem płatności (post-pay).

Nowsze pojazdy na polskich drogach

2015 rok przyniósł dalsze pozytywne zmiany w strukturze flot samochodowych zarejestrowanych w systemie viaTOLL. Zróżnicowanie stawek opłat względem „ekologiczności” pojazdów zdało egzamin. Po 54 miesiącach działania systemu prawie 60% rejestracji wskazuje na klasy emisji od Euro 4 do Euro 6, a o połowę spadł udział klas Euro 3, Euro 2 i Euro 1.

viaAUTO zyskuje na popularności

Od 2012 roku na płatnych odcinkach autostrad będących w zarządzie GDDKiA dostępna jest usługa viaAUTO – elektroniczna alternatywa dla opłaty manualnej. Od tego czasu zostały przeprowadzone trzy akcje promocyjne, w trakcie których można było nabyć urządzenia pokładowe viaAUTO po obniżonej cenie. Ponadto, w wybranych miejscach poboru opłat wprowadzone zostały pasy dedykowane dla użytkowników viaAUTO uiszczających opłatę za przejazd w sposób elektroniczny.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.