Wiadomości z rynku

czwartek
26 grudnia 2024

Czy gaz sprawdzi się w dystrybucji?

Scania P280 CNG
27 listopada 2015
Scania jest jednym z wiodących producentów pojazdów zasilanych m.in. sprężonym gazem ziemnym. Już od trzech lat oferuje silniki CNG Euro 6. Jazdę próbną odbyliśmy ciężarówką P280 CNG.
Pojazd z rozstawem osi 5.700 mm to wersja efektywna, jeśli chodzi o rozmiar zabudowy oraz dobre manewrowanie w transporcie dystrybucyjnym.

Bez ścigania

5-cylindrowy silnik OC09 Euro 6, o pojemności 9,3 l i mocy 280 KM to słabsza z dwóch oferowanych 9-litrowych jednostek napędzanych sprężonym gazem ziemnym (jest jeszcze 340 KM). Dla pojazdu dystrybucyjnego wystarczająca. Jak na silnik iskrowy wyróżnia się wysokim momentem obrotowym. Jazda nie jest bardzo dynamiczna, ale to nie jest pojazd do ścigania. Automatyczna skrzynia biegów Allison nie pozwala na gwałtowne rozpędzanie. Kierowcy nie przyzwyczajeni do jazdy z automatem mogą nawet początkowo odczuwać dyskomfort – wrażenie jest takie, jakby ślizgało się sprzęgło.
Silnik na gazie pracuje cicho, przednie i tylne zawieszenie pneumatyczne to nie tylko oszczędność, jeśli chodzi o masę pojazdu, ale również większy komfort jazdy, co w pewnym stopniu rekompensuje kierowcy męczący tryb pracy w dystrybucji.
Nieco przedłużona kabina dzienna zapewnia z jednej strony niską masę, z drugiej zaś wystarczającą ilość miejsca dla kierowcy w tego typu transporcie. Wyposażenie szoferki, jak na ten segment, jest dość bogate. Deskę rozdzielczą wykończono miękkim materiałem, wielofunkcyjną kierownicę obszyto skórą, jest radio, klimatyzacja, tempomat, elektrycznie podgrzewane lusterka, fotel kierowcy na poduszce powietrznej, z wszechstronną regulacją, podłokietnikami i ogrzewaniem.

Kłopoty z gazem...

Gaz jest paliwem tanim i nie powodującym dużego zanieczyszczenia środowiska. Czy to wystarczy, aby przekonać potencjalnego nabywcę? Pojazd CNG jest z reguły o kilka procent droższy w zakupie od porównywalnej wersji z dieslem.
Problemem może okazać się zasięg takiej ciężarówki w sytuacji, gdy w Polsce mamy słabo rozwiniętą sieć stacji tankowania CNG. Jeśli taki pojazd ma jeździć w okolicach jednego miasta, w którym jest stacja z gazem, to w porządku, ale w przypadku dłuższych wyjazdów zaczynają się komplikacje. Ciężarówkę, którą jazdę próbną odbyliśmy w Słupsku i okolicach, można było zatankować na słupskiej stacji z CNG. Potem ten pojazd musiał dojechać w okolice Warszawy, więc kierowca zaplanował tankowanie po drodze w Toruniu, bo na pokonanie całej trasy nie wystarczyłoby gazu – 656 litrów w ośmiu zbiornikach po 82 l. W przypadku takiego zasilania trzeba planować trasy z kalkulatorem i mapą stacji CNG w ręku. Utrudnieniem może też być to, że na niektórych stacjach za CNG można płacić tylko gotówką, mimo że za inne paliwa przyjmują zapłatę kartą płatniczą. Tak było w Słupsku.
Nabywca musi też wziąć pod uwagę skrócone okresy między przeglądami. O ile w przypadku diesla standardowym interwałem wymiany oleju jest 90 tys. km, to w silniku CNG w pojeździe dystrybucyjnym trzeba to robić co 45 tys. km. Dochodzi jeszcze konieczność kontroli zbiorników gazu co 3 lata, a co 10 lat próba ciśnieniowa. Jeśli chodzi o interwały wymiany filtrów paliwa to są takie same jak w przypadku oleju.

... I zyski z gazu

Scania CNG może odpłacić się użytkownikowi niższymi kosztami paliwa, z tym wszystko zależy od cen na stacjach paliw. W czasie naszego testu akurat ON wyraźnie staniał. Ciężarówka z 7,5-tonowym ładunkiem na trasie Słupsk – Toruń zużywała przeciętnie około 30 m sześc. gazu ziemnego na 100 km. Koszt przejechania 100 km, przy cenie gazu 3,29 zł/m3 wyniósł około 98 zł. Gdyby taki pojazd z silnikiem Diesla spalał 25 l ON na 100 km, to przy cenie oleju napędowego 4,28 zł za litr koszt przejechania 100 km wyniósłby 107 zł, czyli niewiele więcej. Nie byłaby to atrakcyjna różnica, przekonująca do gazu. Jednak jeszcze niedawno ON kosztował nawet około 5 zł za litr i raczej prawdopodobne jest, że niskie ceny nie utrzymają się w dłuższej perspektywie. Przy cenie oleju 5 zł/litr koszt przejechania 100 km wyniesie 125 zł, a wtedy wybór zasilania gazowego może być uzasadniony.
Cicha praca silnika gazowego oznacza, że taki pojazd sprawdzi się w dystrybucji w terenie silnie zurbanizowanym, gdzie obowiązują ścisłe reguły dotyczące hałasu. Silniki gazowe często korzystają również z ulg podatkowych i innych zachęt ekologicznych, chociaż akurat w Polsce na tym polu jest jeszcze sporo do zrobienia. Niemniej ciężarówki Scanii zasilane CNG już trafiają do nabywców w naszym kraju.
 
Podstawowe dane - Scania P280 CNG
Dopuszczalna masa całkowita (adm.) 18 t
Ładownia SKAB - 18 palet
Wymiary ładowni - długość/szerokość/wysokość 7.550/2.470/2.100 mm
Kabina Dzienna, z niskim dachem,  zawieszenie pneumatyczne
Rozstaw osi 5.300 mm
Silnik 9,3 l, EGR, Euro 6
Moc maksymalna 280 KM przy 1.900 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 1.350 Nm przy 1.000-1.400 obr/min
Zbiorniki paliwa 8x82 l
Skrzynia biegów Automatyczna Allison, 6 przełożeń
Zawieszenie przednie/tylne pneumatyczne
Układ hamulcowy Tarcze na wszystkich kołach, retarder

 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.