Wiadomości z rynku

czwartek
26 grudnia 2024

Ładują bez uciążliwości

Nowe ładowarki kołowe Doosan, Terex i Volvo
31.07.2015 00:00:00
Najnowsze modele ładowarek kołowych to maszyny o zmniejszonej emisji spalin, zazwyczaj spełniające normę Stage IV, bardziej wydajne, zużywające mniej paliwa, zapewniające większy komfort pracy operatorowi, bezpieczniejsze i łatwiejsze w obsłudze.
Ostatnio na rynku pojawiły się nowe ładowarki m.in. takich marek jak Volvo CE, Doosan i Terex.
Zmodernizowane Volvo L350F - komfort i wydajność
Modernizacja ładowarki kołowej L350F firmy Volvo Construction Equipment pozwoliła udoskonalić tę wszechstronną maszynę, zwiększając komfort operatora oraz ulepszając funkcje związane z bezpieczeństwem i obsługą techniczną.
Produkcja zmodernizowanej maszyny (masa robocza 50,0-54,0 t) rozpoczęła się w 2014 roku,. W konstrukcji przemiennika momentu obrotowego z funkcją blokady i układzie zawieszenia wysięgnika wykorzystywanego podczas operacji załadunku i przenoszenia materiałów zastosowano nowe uzupełniające rozwiązania.
Nowy fotel operatora do trudnych warunków pracy oferuje zawieszenie pneumatyczne, wysokie oparcie oraz zagłówek i może być podgrzewany. Fotel ten zapewnia zwiększoną stabilność dzięki nowemu mechanizmowi przesuwu oraz lepsze podparcie i został wyposażony w dodatkowe funkcje regulacji w porównaniu ze swoim poprzednikiem, w tym regulację wysokości i oddzielną regulację siedziska. Dodatkowym ułatwieniem jest przeprojektowane wejście do kabiny, które umożliwia operatorowi wchodzenie do maszyny po stopniach zamontowanych na błotnikach tylnych kół. Błotniki odchylają się, umożliwiając dostęp do dolnej części pokryw serwisowych silnika, co zwiększa bezpieczeństwo zarówno podczas eksploatacji, jak i obsługi technicznej maszyny. W górnej pokrywie serwisowej silnika zamontowano nowe drzwiczki do sprawdzania poziomu płynu chłodzącego silnika, co dodatkowo upraszcza kontrolę maszyny.
Standardowe wyposażenie modelu L350F stanowi obecnie nowy układ zdalnego otwierania drzwi obsługiwany w łatwy sposób za pomocą przycisku umieszczonego na tylnym słupku kabiny. Przy wejściu do kabiny jest zamontowane światło LED, które oświetla ten obszar. Operator włącza to światło, naciskając zielony przycisk. Oświetlenie wejścia pozostaje wtedy włączone przez trzy minuty, co daje dość czasu na wejście do kabiny lub wyjście z niej. Ponadto zamontowano nowe światła LED do jazdy, które zapewniają lepsze oświetlenie.
Zmodernizowana maszyna L350F może pracować w szerokim zakresie zastosowań, od przemysłu wydobywczego po leśnictwo, oferując najwyższe osiągi przekładające się na doskonałe rezultaty, a także zapewniając komfort operatorowi i zwiększając bezpieczeństwo na placu robót w każdych warunkach.
Doosan - Stage IV bez filtra cząstek stałych
Nowe ładowarki kołowe DL450-5 (masa robocza: 25,7 t) i DL550-5 (32,77 t) to maszyny, zgodne z normą Stage IV, z nowej serii DL-5 firmy Doosan.
Zastępując odnoszące sukcesy modele DL450-3 i DL550-3 zgodne z normą Stage IIIB, nowe wysokowydajne ładowarki są bardziej produktywne, oszczędne i zapewniają większą wygodę operatora. Wyposażone w łyżki o pojemności od 4,5 do 5,7 m3 zostały zaprojektowane z myślą o różnorodnych potrzebach związanych z przenoszeniem materiału: od załadunku i transportu kruszywa (np. piasku i żwiru) do zastosowań związanych z przemysłem i pozyskiwaniem surowców.
6-cylindrowy diesel Scania DC13, rozwija moc odpowiednio 257 kW (354 KM) i 283 kW (380 KM) przy 1.800 obr/min. Wysoki moment przy niskiej prędkości obrotowej pozwala zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10% i sprawia, że maszyna reaguje błyskawicznie. Zastosowanie technologii EGR (system recyrkulacji spalin) oraz SCR (selektywna redukcja katalityczna) sprawia, że silnik spełnia wymogi normy Stage IV bez konieczności użycia DPF (filtr cząstek stałych).
W obu modelach aktywacja automatycznej redukcji obrotów silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa poprzez obniżenie obrotów biegu jałowego z 950 do 750 obr/min, kiedy operator przez ponad 10 sekund nie porusza kierownicą, ramieniem ani łyżką (rozwiązanie sprawdza się wszędzie tam, gdzie konieczne jest długie oczekiwanie, np. podczas załadunku ciężarówek). Wszystkie ładowarki DL-5 wyposażone są w funkcję automatycznego wyłączania silnika, która powoduje wyłączenie maszyny po określonym czasie bezczynności (zakres 3-60 minut, ustawienie wprowadzane przez operatora na panelu sterowania). Zastosowanie tej funkcji pozwala zmniejszyć zużycie paliwa.
Nowe maszyny posiadają nową, wygodną kabinę, płynnie działający i czuły układ hydrauliczny, napęd ZF, układ chłodzenia osi oraz pomocnicze połączenia hydrauliczne.
Oprócz dużego prześwitu nad głową oraz wygodnego, podgrzewanego i amortyzowanego fotela Grammer z możliwością pełnej regulacji, kabina modeli serii DL-5 wyposażona została w kolumnę kierownicy o ulepszonej konstrukcji, z regulacją wysokości i kąta nachylenia, pozwalającą uzyskać więcej miejsca na nogi. Kabina spełnia wymogi ROPS/FOPS, co oznacza, że posiada szerokie wyjście awaryjne, umożliwiające szybką i łatwą ewakuację w sytuacjach nagłych.
Monitor LCD o przekątnej 5,7" z pełną gamą kolorów posiada tryb pracy nocnej i dziennej. Dwa ekrany zapewniają dostęp do wszystkich ustawień maszyny oraz danych dotyczących konserwacji. Kamera cofania poprawia widoczność i bezpieczeństwo pracy.
Przełączniki klawiszowe zostały zastąpione panelem wielodotykowym. Dokładne i płynne sterowanie joystickiem zapewnia dodatkowy komfort, a systemy wypychania wysięgnika i powrotu do pozycji roboczej pozwalają zmniejszyć liczbę wykonywanych czynności, co przekłada się na oszczędność czasu.
Powietrze w kabinie jest podwójnie filtrowane, tak aby usunięte zostały wszelkie cząstki powyżej 2 mikronów, jest też w pełni zautomatyzowana klimatyzacja.
Nowa 5-biegowa skrzynia ZF przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Zastosowanie mniejszych przełożeń pozwoliło uzyskać mniejsze wahania prędkości pracy silnika, a niższa prędkość silnika w całym zakresie przekłada się na mniejsze spalanie.
Wszystkie ładowarki kołowe Doosan wyposażone są w system blokady momentu obrotowego, który uruchamiany jest automatycznie. Blokada zapewnia bezpośrednie przeniesienie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, gwarantując brak strat momentu obrotowego od biegu 2. do 5. Dzięki temu system blokady jest bardziej skuteczny i zwiększa przyspieszenie (o 10%) podczas jazdy po płaskim podłożu oraz na wzniesieniach (do 20%). Oprócz tego pozwala zmniejszyć zużycie paliwa podczas codziennych prac nawet o 15%. Jest to usprawnienie w stosunku do wielu układów napędowych stosowanych w innych maszynach, gdzie system blokady można aktywować tylko na najwyższym biegu.
System ICCO (inteligentnego wyłączania sprzęgła) umożliwia odcięcie wyjściowego momentu napędu na podstawie kąta pedału hamulca, zapobiegając niepotrzebnym stratom mocy podczas hamowania, co z kolei zmniejsza zużycie hamulców i ilość wytwarzanego ciepła oraz wydłuża okres między wymianami oleju i zapewnia oszczędność paliwa.
Terex - zaawansowana technologia i niższe spalanie
Terex rozpoczął rok ofensywą nowych modeli w segmencie kompaktowych ładowarek kołowych. Na rynek wchodzą trzy nowe modele: TL80, TL100 i ładowarka z wychylnym układem załadowczym TL70S. Nowe silniki oraz system sterowania i obsługi "Terex Smart Control" ładowarek "generacji 2015" przyczyniają się do poprawy wydajności pracy.
Maszyny te są produkowane przez Terex Compact Germany w fabryce w Crailsheim. Silniki Diesla z zapasem spełniają wymagania europejskiej normy emisji spalin IIIb (odpowiada normie amerykańskiej EPA Tier 4 final). Napędzają je mocniejsze silniki, ulepszono obsługę nadano nowy design. Nowe maszyny zapewniają większy komfort obsługi i większą wydajność.
Nowe silniki odznaczają się w porównaniu do maszyn poprzedniej generacji niższym zużyciem paliwa i znacznie niższą emisją spalin bez jednoczesnego obniżania ich mocy. We wszystkich trzech nowych ładowarkach kołowych zastosowano 4-cylindrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem i chłodzonym obwodem recyrkulacji spalin. Silnik uzyskuje porównywalną lub nawet wyższą moc przy mniejszej pojemności skokowej (2,9 l) - przy nominalnej prędkości obrotowej 2200 min-1 moc 45 kW (61 KM) w modelach TL70S i TL80 i 55,4 kW (75 KM) w modelu TL100. Silnik jest wyposażony w elektronicznie sterowany wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail i osiąga maksymalny moment obrotowy 240 Nm (przy prędkości obrotowej 1.600 min-1 w modelach TL70Si TL80) oraz 300 Nm (w modelu TL100). W porównaniu do modeli poprzedniej generacji nowe silniki osiągają wyższy moment obrotowy, a komponenty układu napędowego mają wyższą sprawność.
Silniki nie posiadają filtra cząstek stałych. Pozwala to obniżyć koszty serwisowania.
Drugą zasadniczą zmianą, która wyróżnia ładowarki "generacji 2015", jest stworzona od nowa jednostka sterująca i obsługowa. Układ o nazwie Terex Smart Control (TSC) obejmuje nową elektronikę sterującą w połączeniu z nowo zaprojektowanymi instrumentami i joystickiem. Celem TSC jest poprawa wydajności. Za pośrednictwem oprogramowania i korzystając z wyświetlacza, operator ma liczne możliwości wpływania na wydajność maszyny, np. poprzez sterowanie mocą dodatkowych obwodów sterowania. Po przeprowadzeniu konfiguracji dla potrzeb danego zadania, kierowca może oszczędzić czas i skoncentrować się na wykonywanej pracy.
Poprawa komfortu przyczynia się także do zwiększenia wydajności pracy. Oprogramowanie umożliwia kierowcy dostosowanie działania ważnych funkcji, np. dostępnej opcjonalnie funkcji tłumienia drgań, do jego indywidualnych preferencji.
Układ hydrauliczny zapewnia dokładne i szybkie cykle robocze oraz równomierny i bezodrzutowy wzrost mocy. We wszystkich trzech ładowarkach operator może obsługiwać osprzęt roboczy za pomocą czterech niezależnych dodatkowych obwodów sterowania. Użytkownik ma do dyspozycji szeroki asortyment łyżek, wideł i szereg narzędzi specjalistycznych. Osprzęt można wymienić dzięki mechanizmowi szybkiej wymiany bezpośrednio z kabiny za pomocą sterowania oburęcznego.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.