Fot. Wielton
Szacunkowe przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w 2023 roku wyniosły ok. 3,25 mld zł, malejąc o 5,2 proc. rdr. Wolumen sprzedaży osiągnął poziom ok. 20,8 tys. sztuk, o 10% niższy w porównaniu do poprzedniego roku, przy jednoczesnym zachowaniu pozycji na kluczowych rynkach.
W roku bieżącym Grupa zamierza kontynuować procesy optymalizacyjne, cyfryzację, a także implementacje nowych technologii. Na ten cel planuje przeznaczyć łącznie ok. 130 mln zł.
W warunkach spowolnienia rynkowego
– W 2023 roku branża mierzyła się ze spowolnieniem rynku i zmniejszonym popytem na naczepy i przyczepy – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton. – Pomimo licznych wyzwań i trudnej sytuacji geopolitycznej osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki. Szacunkowe przychody ze sprzedaży Grupy Wielton wyniosły ok. 3,25 mld zł. Na podkreślenie zasługuje utrzymanie bezpiecznego wskaźnika długu netto/EBITDA na poziomie ok. 2,15. W ubiegłym roku klienci z ostrożnością podchodzili do składania nowych zamówień, co skutkowało spadkiem całkowitego wolumenu sprzedaży w porównaniu do roku 2022. Mimo wyzwań Grupa utrzymała swoje pozycje na kluczowych rynkach oraz zrealizowała plan inwestycyjny na poziomie ok. 168 mln zł.
Mimo niekorzystnych warunków branżowych związanych ze spowolnieniem rynku transportowego, Grupa Wielton zachowała w 2023 r. pozycję na kluczowych rynkach w Europie. W Polsce, przy spadku rynku o 8,4 proc. rejestracje spółki Wielton zmniejszyły się o 9,2 proc. do poziomu 4011 szt. Z udziałami na poziomie 15,5 proc. firma wypracowała trzecią pozycję na rynku. Skuteczna realizacja działań naprawczych oraz modernizacja zakładów produkcyjnych w spółce Fruehauf pozwoliły na utrzymanie pierwszego miejsca we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc., przy rejestracji 4.154 pojazdów (o 4,3 proc. mniej niż przed rokiem). Z udziałami na poziomie 12 proc. brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2023 r. pozycję wicelidera rynku, rejestrując 2.650 pojazdów, czyli o 21 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek spowodowany był spowolnieniem gospodarczym w Wielkiej Brytanii i wyższymi stopami procentowymi. Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce wśród największych graczy rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc. Przy spadku rynku włoskiego o 8,5 proc. jej klienci w 2023 roku zarejestrowali 1.120 pojazdów marki wobec 1.114 szt. rok wcześniej. Podobny rok do roku poziom rejestracji pojazdów odnotowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH przy spadku rynku niemieckiego o 13% r/r. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1.197 szt. co skutkowało szóstą pozycją na rynku. W krajach CEE z udziałami na poziomie 5,9 proc. Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, przy niewielkim, 3 proc. spadku rejestracji do 1.128 sztuk. W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na siódmej pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2%, notując 33 proc. spadek zarejestrowanych pojazdów do poziomu 309 szt.
Rozwój w 2024 roku
W 2024 r. Grupa Wielton koncentrować się będzie na grupowych synergiach produktowych oraz poszerzeniu działalności o kolejne rynki europejskie (Skandynawia, Turcja, Beneluks). W zmiennym otoczeniu rynkowym, kluczowe dla Grupy będą efektywne działania w zakresie zakupów. Prace badawczo-rozwojowe zaowocują wzbogaceniem portfolio produktowego Grupy o kolejne pojazdy. Celem Grupy jest wzrost udziałów na poszczególnych rynkach oraz umocnienie swoich pozycji.
– Rok 2024 będzie obfitował w ten sam katalog wyzwań dla przedsiębiorców, z którymi mieliśmy do czynienia w roku poprzednim – dodaje Paweł Szataniak. – Nie opuści nas niestabilna sytuacja geopolityczna, skomplikowana sytuacja przewoźników jak i zmniejszenie popytu na usługi transportowe. W dalszym ciągu naszymi priorytetami będą bezpieczna kondycja finansowa, dyscyplina kosztowa, grupowe synergie produktowe i poszerzenie działalności o kolejne rynki. Na realizację inwestycji w 2024 roku planujemy przeznaczyć ok. 130 mln zł. Działania obejmować będą m.in. dalszą cyfryzację, automatyzację procesów produkcyjnych, poszerzenie portfolio produktowego, czy implementację nowych technologii. Zmienne otoczenie rynkowe i niepewna sytuacja skłoniły nas do tego, aby nie publikować założeń finansowych na rok 2024. (red)